16:58

1403/02/05

سایت آماده خبری

ارتقا چشم‌انداز سودآوری نمادهای صنعت لاستیک در سال ۱۴۰۱

تحلیلگر بازارسرمایه گفت: با بررسی صورت‌های مالی می‌توان فهمید شرکت‌های فعال در صنعت لاستیک عمدتا توانایی سودسازی مناسبی را دارند.

آقای پویان مظفری گفت: تایر به عنوان یکی از قطعات ضروری در وسایل نقلیه، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند. این صنعت جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی داشته و جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز به حساب می‌آید.

به گفته او تولید تایر برخلاف بیشتر فرآیند‌های صنایع شیمیایی، فرآیندی ناپیوسته و کارگرمحور است. به همین دلیل، کسب بالاترین و بهینه‌ترین بهره وری همواره از اهداف اصلی فعالان این صنعت بوده است. یکی از نکات مثبت شرکت‌های فعال در صنعت تایر این است که میزان تقاضا لاستیک در خودرو‌های مستعمل بیش از خودرو‌های تولید شده طی یک سال است.

مظفری گفت: از بعد جهانی پیش‌بینی میانگین رشد صنعت تایر در حدود ۳ تا ۴ درصد در سال خواهد بود که دلیل عمده آن نیز رشد توسعه صنعت خودرو در جهان می‌باشد. در داخل بسیاری از تحلیلگران مقدار فروش شرکت‌های لاستیکی را به تولید ایران خودرو و سایپا گره می‌زنند، اما باید گفت که اصلی‌ترین منبع تقاضای لاستیک، تعویض لاستیک خودرو‌های موجود است.

با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان فهمید که نماد‌هایی که در این صنعت فعال هستند عمدتا توانایی سودسازی مناسبی را دارند، در واقع در این صنعت می‌توان شرکت‌های مناسبی را با توجه به فاکتور p/e یافت. خیلی از شرکت‌های این صنعت در گذشته‌ای نه چندان دور سود مناسبی نسبت به قیمت‌شان نمی‌ساختند، اما در حال حاضر می‌توان به این صنعت به چشم یک صنعت p/e محور و رشد در سودآوری نگاه کرد.

او گفت: با بررسی مناسب این شرکت‌ها می‌توان دریافت که دو نماد پکرمان و پکویر از منظر سودسازی شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و می‌توان نسبت قیمت به درآمد این دو را در سناریو‌های محتمل زیر ۵.۵ واحد تخمین زد. همچنین بیشترین اهرم تغییر سود در این صنعت متعلق به نماد پتایر میباشد که با افزایش نرخ تغییرات سودش بسیار چشمگیر است و می‌تواند تغییرات شدیدی را تجربه کند.

در این گروه پسهند با p/e حدود ۹ واحدی، پیزد با p/e حدود ۸ واحدی، پاسا و پارتا هم با p/e حدود ۷ واحدی در حال معامله هستند. همین بررسی نشان می‌دهد نماد‌های این گروه از منظر قیمت به سود در محدوده‌های مناسبی قرار دارند و در صورت افزایش نرخ لاستیک، تغییر در نرخ ارز و یا تغییر محسوس در مقدار فروش می‌توانند سود‌های مناسب تری را برای سهامدارن به ارمغان بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *